Friday, March 30, 2012

Priset vi betalar


Efter att ha gråtit en stund har jag äntligen kunnat samla mig till att skriva någonting om det här. Jag känner att jag måste välja mina ord väl, för att budskapet i den korta filmsnutten ovan ska gå fram.

Samhället vi människor har byggt de senaste årtioendena har blivit helt beroende av billig el. Vi klarar oss inte utan den. Därför gör vi vad som helst för att få tag på den. Vad som helst.

Om detta vad som helst faktiskt betyder vad som helst, så innebär det att alltså att vi har byggt ett samhälle som utan att blinka kan tänka sig att med våld fördriva tiotusentals människor av ett lands ursprungsbefolkning från deras land. Fördriva dem, sätta dem i fattigdom. För att vårat samhälle är värt mer än deras. För att vår mänsklighet är viktigare än deras.

Men vänta nu. Det finns ju bara en mänsklighet. Och vi har ju bara en jord. Däremot finns det på vår jord tusentals och åter tusentals olika samhällen, med olika kulturer och olika sätt att leva.
Nu är det något som gått riktigt galet här.

För vi beter oss som att det finns flera mänskligheter; de som har rätt att bestämma och de som är dömda att följa. Vi beter oss som att vi har flera planeter, eftersom vi tar ut så mycket av naturens resurser att vi redan om 50-100 år kommer behöva en ny planet. Men samtidigt beter vi oss som om vi bara hade ett samhälle, med en kultur och ett sätt att leva som är det rätta, medan de andra inte är något värda.

När gav vi oss rätten? Hur kan någon tillåta att vi ger oss rätten? Och jag tänker fortsätta skriva VI här, för alltför många människor tänker "det där händer ju inte här, det är på andra sidan jorden som dom uppenbarligen inte kan sköta sin politik", medan ett land som Sverige skulle kunna utföra enorma påtryckningar för att händelser som den ovan aldrig får hända.

Priset vi betalar för billig el: över 40 000 människor ivägdrivna från sina hem, över 100 000 hektar ovärderlig regnskog förstörs och tusentals nyckelarter i dessa ekosystem som kommer att få sina habitat förstörda.

Så vad kan vi göra?   


Skriv på upproret till den Brazilianska regeringen här

Stöd Greenpeace kampanj: Save the Amazon

Jag vill tro att vi kan göra något, även om jag dagar som denna känner att det är hopplöst.
För det är när vi slutar tro på att vanliga människor kan förändra, och lämnar över all makt åt politiker och storföretag, som sånt här tillåts hända.

En gammal Aboriginsk man sa till mig en gång:

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children"

Antingen så gör vi ingenting. Eller så gör vi nånting. 

No comments:

Post a Comment