Tuesday, April 3, 2012

Att forska eller inte forska

Min utbildning är ganska så forskningsinriktad, och det har jag förstås vetat hela tiden. Vad jag dock inte har vetat, och fortfarande inte vet, är om jag faktiskt vill hålla på med forskning eller inte. Jag tycker det är fantastiskt intressant, och jag tror att jag har potential att klara av det, men frågan är ändå om det är min grej?

Är det min grej att samla in data dag ut och dag in i flera år? Är det min grej att sedan sitta på lab och analysera dessa data, alternativt sitta med modelleringar av data i flera månader i streck? Är det sedan min grej att sätta mig och skriva hundratals sidor långa avhandlingar om det jag kommit fram till? Om jag ens kommit fram till nåt..?

Svaret är förstås att jag vet inte. Just därför känns det extra priviligerat att jag just nu sitter och skriver en forskningsbaserad uppsats, och att jag i sommar kommer att jobba som forskningsassistent på Zackenberg forskningsstation på Grönland i två månader. För då får jag prova på allt det här som jag är så osäker på ifall det är någonting för mig. Och 65 dagar i isolering mitt i den Grönländska vildmarken ska väl få min snurriga hjärna att kunna bestämma mig?

Jag är ju på intet sätt färdig för forskarutbildning nu efter min kandidatexamen, men jag måste dock välja en masterutbildning att fortsätta på. Och då är frågan om den ska vara av forskningsinriktad, eller mer politiskt/samhällsinriktad karaktär? Vad kommer att ta mig dit jag vill?


Zackenberg Research Station, Nordöstra Grönland

No comments:

Post a Comment