Tuesday, April 17, 2012

När drömmar blir sanna

Jag har vetat om detta ett tag, men det är först nu som  jag börjat reflektera över det och inse vad det är jag verkligen ska göra.

Jag har blivit inbjuden till två viktiga politiska konferenser i vår, Stockholm+40 21-23 April, och Bonn Climate Change Conference 14-18/5. Stockholm+40 är en uppföljning på konferensen för hållbar utveckling som hölls i Stockholm 1972, och tanken med den är att skapa generationsöverskridande möten, debatter och diskussioner med ledare från de gångna årtiondena samt de som spås bli framtidens ledare inom klimat-och hållbarhetsfrågan. Så förutom politiker, NGO:s och branschexperter är ett 100-tal ungdomsdelegater från hela världen inbjudna. Vi kommer att samlas i frukostmöten varje morgon innan de officiella sessionerna börjar, för att diskutera vår roll i konferensen, i beslutsprocessen och i världen. Sitter just nu och läser mail från Mali, Zimbabwe, Malta, Sydafrika, Ryssland... och om mindre än en vecka ses vi allihop i Stockholm. Kan jag förstå det själv? Knappt.

Och Bonn sen då. Det är alltså UNFCCC:s officiella "halvårsavstämning" kan man säga; alltså förhandlingar som hålls varje år mellan COP-mötena (som hålls på hösten och där de viktigaste besluten tas). FN delegater från hela världen kommer vara där, och tillsammans med den svenska delegationen åker vi fyra ungdomar, varav tre av oss är från Power Shift. Förhandlingarna pågår i två hela veckor, men vi kommer bara att vara där den första veckan. Vi åker som observatörer, vilket betyder att vi får tillåtelse att sitta med under alla förhandlingar och lyssna,  men vi får inte prata. Det blir alltså upp till oss att bedriva stenhård lobbying i korridorerna och utanför förhandlingarnas dörrar. Så nu har jag en månad på mig att läsa in mig på förhandlingarnas beslutsprocesser, de frågor som kommer diskuteras, vilka förkortningar som används (är tydligen 100-tals) och vilka delegater/politiker/experter som kommer vara där. Kan jag förstå det själv? Knappt.


1 comment:

  1. Hej Caroline. Va kul, lycka till. Skaffa nu många bra kontakter som du kan använda för loobying i framtiden.

    Pappa och Mamma

    ReplyDelete