Friday, April 20, 2012

När du får oväntat besök

Tänk vad livet kan te sig ibland.

I tisdags får jag ett desperat mail från min käre vän Oleg, som hälsar att hans franske vän Sébastien, som är på genomresa i Europa och ska till Lund på Earth Governance Conference, inte har någonstans att bo väl i Lund. Och att han anländer om två timmar. Kunde jag kanske erbjuda den arme kraken tak över huvudet?
Jo men visst, jag har ju plats och fransmän är ju trevliga!

Han åkte i eftermiddags efter att vi spenderat en circum tre dygn tillsammas. Inte för att vi hann ses sådär jättemycket, han var ju här på konferens och jag är inte direkt den person som spenderar dygnets alla timmar hemma, dimper sällan in före nio på kvällarna. MEN vilken kvalitetstid å andra sidan! Det visade sig att denne unge herre är något av en gammal räv i FN förhandlingssvängen, har närmare bestämt varit på åtta förhandlingar och varit drivande inom olika NGO:s i mången år (det är förstås så han känner Oleg, precis som att det är så jag känner Oleg, och som Oleg känner Emma som känner Johanna som känner...). Detta har ju lett till att jag är obönhörligt trött idag eftersom vi suttit uppe till sent på nätterna och pratat och han har delat med sig av ovärderlig kunskap. Jag känner mig redan mycket bättre förberedd!

Och så frågar han lite oförstående sådär: Jamen, ska du inte åka till Rio+20 i juni? Och till Cop18 i Qatar i höst? Jo men klart att du ska!

Jaja vi får väl se, först ses vi i Bonn om tre veckor i alla fall!


1 comment:

  1. Tänk hur det kan slumpa sig, det var nog en högre mening med att han inte hade någon stans att bo.
    Kram
    Mamma

    ReplyDelete