Monday, April 23, 2012

Stockholm +40, dag 1

Precis hemkommen efter konferensens första dag som sträckt sig från 07.30 till 22.
Ska försöka sammanfatta den kort eftersom jag håller på att trilla av stolen av trötthet och klockan ringer 06.30 imorgon igen för nya tag på konferensens andra dag.

Reflektioner:
  • Konferensen har ganska exakt 600 deltagare. Efter en snabb handuppräckning under den inledande sessionen imorse verkar nästan 50% vara under 30 år gamla. Halleluja!
  • Kungen skötte sig mycket bra under inledningstalet. Är inget fan av kungahuset men den creden ger jag honom, väl talat.
  • Lena Ek har jobbat upp sig och växt i mina ögon, bra tal av även henne. Och efter att ha skakat hand med henne och fått lovord om, och ett löfte om att delta i Power Shift om hennes kalender tillåter gjorde hon sig själv en tjänst i mina ögon. Kanske är hon ändå en politiker att räkna med?
  • Runda-borden samtalen var intressanta, men också väldigt olika och jag blev både mer och mindre klok om man säger så. Det där med Grön ekonomi är ju inte lätta grejer till exempel, det kan ju konstateras.
  • I det stora hela har dagen varit mingelhimmelriket! Förutom miljöministern då så har jag, Johanna och de andra powershiftarna bekantat oss med ungdomsdelegater, politiker, affärsmän och NGO representanter från bokstavligen hela världen. Min bordsherre vid middagen är från Kenya, mannen snett till vänster från Irland och han snett till höger från Zimbabwe. Och mitt emot mig sitter min fantastiske vän Annika Hagberg som jobbar på miljödepartementet och som är en av de många som slivit livet ur sig de senaste månaderna för att göra den här konferensen möjlig.
  • Jag ser fram emot dag 2!

Rundabordet samtal om Grön ekonomi. Foto: Johanna Lakso

Nu: God natt!

No comments:

Post a Comment